Trik Dan Tips Pengawas Dalam Memonitoring Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen Selama Pandemi

Penulis

  • Wadison Petrus Mahasiswa Program Magister Pendidikan Agama Kristen Sekolah Tinggi Teologi Real Batam
  • Talizaro Tafonao Dosen Pascasarajana Magister Pendidikan Agama Kristen, Sekolah Tinggi Teologi Real Batam

DOI:

https://doi.org/10.52960/jd.v1i2.77

Kata Kunci:

Tricks, Tips, Supervisors, Monitoring, Pandemic, Technology, Religious Teachers

Abstrak

This article aims to see how effective the supervisors are in monitoring Christian Religious Education teachers during the online learning process. The main problem in this paper is that supervisors need time to transform with technology so that supervisors cannot carry out supervision and guidance to teachers optimally. The method used in this study is a descriptive qualitative research method. The method used in this paper is a descriptive qualitative research method. The author obtains data through literature review, empirical data, and tracing published scientific works related to the theme of this study. After that, the writer analyzed the data and described it through analytical techniques using several stages, namely reducing data, classifying, and verifying data related to the study of this article. The results obtained in this paper have a significant level of using various features available in technology media to meet with teachers as described in this paper. Thus, the use of technology during the pandemic has a significant and influential role to be utilized by supervisors, teachers, and students.

Referensi

Antonius, Y. (2008). Criteria of Performance. Erlangga.

Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik untuk Menigkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. Scholaria, 7(1), 49–59.

Atikah, R.-, Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Petik, 7(1), 7–18. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.988

Diningsih, R., Haryanto, E., & Sulistiyo, U. (2021). Penggunaan Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Saat Pandemi Coronavirus di Kelas V SDN 169/X Pandan Makmur. DIKDAS: JUrnal Pendidika Tematik, 6(1), 14–23.

E. Mulyasa. (2003). Kurikulum Berbasis kompetensi. Rosdakarya.

Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511

Hawana. (2020). Monitoring dan Supervisi Pengawas Dalam Meningkatkan Kinerja Kepala Sekolah di SDN No.014727 Perupuk Kecamatan Lima Puluh Kabupaten Batu Bara [UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUMATERA UTARA]. http://repository.uinsu.ac.id/9888/1/tesis hawana pdf.pdf

Humas Kemenag. (2021). Pengawas Dituntut Lakukan Pemantauan Pembelajaran Daring. Jateng.Kemenag.Go.Id.

Iskandar, D. dan U. B. W. (2016). Peran Pengawas Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan SMP di Kabupaten Bima Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, Vol.9(No.2), 182.

Juliana, Yusrizal, & Niswanto. (2021). Manajemen Pengawas Sekolah Dasar pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(2), 261–267.

Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19, 1 (2020).

Mulyasa, H. . (2013). Uji kompetensi dan penilaian kinerja guru (N. N. Mulawati (ed.)). Remaja Rosda Karya.

Mustopa, A. J., & Hidayat, D. (2020). Pengalaman Mahasiswa Saat Kelas Online Menggunakan Aplikasi Zoom Cloud Meeting Selama Covid-19. Digital Media & Relationship, 2(2), 75–84.

Napitulu, M. (2020). Peran Pengawas Sekolah SMK Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 2(4), 543–550.

Nugraha, S. (2018). Pelaksanaan Monitoring dan Evaluasi (Monev) Terhadap Kinerja Guru di SMAN 1 Teunom Aceh Jaya. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI AR-RANIRY BANDA ACEH.

Keputusan Direktur Jenderal Bimbingan Masyarakat Kristen Kementerian Agama Nomor 39 Tahun 2019 Tentang Penetapan Petunjuk Teknis Kerja Pengawas Pendidikan Agama Kristen Dan Pengawas Sekolah Pada Sekolah Keagamaan Kristen Direktorat Jenderal Bimbingan Masy, (2019).

Rohmatika, R. V. (2016). Urgensi Supervisi Manajerial Untuk Peningkatan Kinerja Sekolah. Ijtimaiyya, 9(1), 1–20.

Saragih, E. M., & Ansi, R. Y. (2020). Efektivitas Penggunaan Whatsapp Group Selama Pandemi Covid-19 Bagi Pelaku Pendidik. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan Ke-4 Tahun 2020 Tema?: ”Sinergi Hasil Penelitian Dalam Menghasilkan Inovasi Di Era Revolusi 4.0” Kisaran, 19 September 2020, 207–212.

Sayuti, A. J. (2018). Manajemen Kantor Praktis (cetakan ke). Alfabeta.

Slameto. (2016). Supervisi Pendidikan Oleh Pengawas Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 192–206. https://doi.org/10.24246/j.jk.2016.v3.i2.p192-206

Soekartawi. (1995). Monitoring dan evaluasi proyek pendidikan. Dunia Pustaka Jaya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Suwatno, & Yuniarsih, T. (2016). Sumber Daya Manusia. Alfabeta.

Tafonao, T., & Saputra, S. (2021). TEKNOLOGI DAN COVID: Tantangan dan Peluang dalam Melaksanakan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. Djtechno?: Journal of Information Technology Research, 2(1), 45–53.

Tafonao, T., Saputra, S., & Suryaningwidi, R. (2020). Learning Media and Technology: Generation Z and Alpha. Indonesian Journal of Instructional Media and Model, 2(2), 89–100. https://doi.org/10.32585/ijimm.v2i2.954

Takhlishi, A. (2019). Implementasi Supervisi Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Aliyah Sunan Prawoto Pati. Jurnal Intelegensia, 6(1), 72–85. https://ejournal.unisnu.ac.id/JI/article/download/1667/pdf

Tefbana, A., & Kia, A. D. (2020). Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen Di Era Disrupsi Dan Pandemi. Jurnal Luxnos, 6(2), 254–270. https://doi.org/10.47304/jl.v6i2.60

Triwiyanto, T. (2015). Pelaksanaan Monitoring, Evaluasi, Dan Pelaporan Untuk Penilaian Kinerja Manajerial Kepala Sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 67–77. https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.4177

Wasis, S. (2021). Peran Pengawas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Taman Kanak-Kanak di Masa Pandemi Covid 19. Pedagogy, 8(2), 65–67.

Widiastuti, N. I., & Susanto, R. (2014). Kajian sistem monitoring dokumen akreditasi teknik informatika unikom. Majalah Ilmiah UNIKOM, 12(2), 195–202. https://doi.org/10.34010/miu.v12i2.28

##submission.downloads##

Diterbitkan

2021-11-21

Terbitan

Bagian

Articles