Pendidikan Kristen dalam Kearifan Lokal Falsafah Jawa Upaya Membangun Iman Keluarga

Authors

  • Carolina Etnasari Anjaya Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.52960/jd.v1i2.76

Keywords:

Christian education, local wisdom, Javanese philosophy, Family PAK, character of Christ

Abstract

Javanese philosophy as a cultural heritage has rarely been introduced and taught to the present generation. In fact, there are many Javanese philosophies regarding the nature of life that can be used as teaching materials in family Christian education. The fading of this culture makes this research conducted in order to provide a view to Christian families that Javanese philosophy can be a bridge for faith education in the family. The research method is through a qualitative approach. To describe the meaning of the four Javanese philosophies that were adopted as the core of this research discussion and their relationship to Bible truth and how they are applied in family education. The conclusion of the research is that the Javanese philosophy: Sangkan Paraning Dumadi, Urip Kui Urup, Urip Mung Mampir Ngombe, and Nrimo Ing Pandum contains the meaning of teaching in accordance with the truth of God's word. Javanese philosophy can be taught and applied in the family as a Christian education to strengthen the family's faith. But the teaching must be based on the truth of the Bible because the Bible is the source of all knowledge and wisdom.

References

Arifianto, Yonatan Alex. “Pentingnya Pendidikan Kristen Dalam Membangun Kerohanian Keluarga Di Masa Pandemi Covid-19.” REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5, no. 2 (2020): 94–106.

Arum, Zenti Daning Puspito. “Perancangan Mural Sebagai Media Komunikasi Nilai Kearifan Lokal Kota.” Intitutional Repository Institut Seni Indonesia Yogyakarta. Institut Seni Indonesia Yogyakarta, 2020.

Hastuti, Ruwi. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Sebagai Pusat Bermisi.” Jurnal Antusias 2, no. 4 (2013): 23–68.

Hermawan, Esther Stepfanie. “Tinjauan Kritis Konsep Pendidikan Inklusif Bagi Anak Dengan Autistic Spectrum Disorders Dari Sudut Konsep Pendidikan Kristen.” Seminari Alkitab Asia Tenggara, 2014.

Jawamara, Markus Ndihi. “Memahami Konsep Iman Dan Perbuatan Menurut Yakobus: Suatu Study Eksegesis Yakobus 2:26.” SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2020): 111–25.

Mustika. D.Indrayani. “Budaya Jawa Sebagai Wahana Pendidikan Moral Anak.” Jurnal Prodi PPKn 2, no. 1 (2013): 30–43. https://doi.org/10.25273/CITIZENSHIP.V2I1.3429.

Nugroho, Eko Setyawan, Enik Suhariyanti, and Sodiq Kamal. “Hubungan Senam Jantung Sehat Dengan Tingkat Stres Pada Lansia Di Kelompok Senam Jantung Sehat Among Roso Kecamatan Ngluwar Kabupaten Magelang.” Journal of Holistic Nursing Science 3, no. 2 (2016): 38–63.

Pamardi, Silvester, Timbul Haryono, R.M. Soedarsono -, and A.M. Hermien Kusmayati. “Spiritualitas Budaya Jawa Dalam Seni Tari Klasik Gaya Surakarta.” Panggung 24, no. 2 (2016). https://doi.org/10.26742/panggung.v24i2.118.

Permono, Ajar. “Sangkan Paraning Dumadi Sumbu Filosofi Yogyakarta: Dalam Lensa Fenomenologi-Hermeneutika.” Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara 7, no. 1 (2021): 163–208.

Prasetyorini, Arjuni. “Mampir Ngombe: Refleksi Di Tengah Pandemi Covid-19 Melalui Film Tari.” Joged 17, no. 1 (2021): 80–91. https://doi.org/10.24821/joged.v17i1.5615.

Prianto, Robi. “Tradisi Pemberian Kanaan Dan Pemilihan Dalam Kepercayaan Israel.” TE DEUM (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan) 4, no. 2 (2021): 247–61. https://doi.org/10.51828/td.v4i2.65.

Rais, Nurlaila Suci Rahayu, M. Maik Jovial Dien, and Albert Y Dien. “Kemajuan Teknologi Informasi Berdampak Pada Generalisasi Unsur Sosial Budaya Bagi Generasi Milenial.” Jurnal Mozaik X, no. 2 (2018): 61–71.

Rantung, Djoys Anneke. “Pendidikan Agama Kristen Untuk Keluarga Menurut Pola Asuh Keluarga Ishak Dalam Perjanjian Lama.” Jurnal Shanan 3, no. 2 (2019): 63–76. https://doi.org/10.33541/shanan.v3i2.1579.

RR. Rumyati. “Klenteng Hok Tek Bio Brebes Sebagai Simbol Keberagaman Dan Edukasi Untuk Generasi Milenial.” Khazanah Pendidikan 15, no. 2 (2021): 102–8.

Sidu, Masdariani, and Frans Paillin Rumbi. “Nilai Budaya Dari Ritual Perkawinan Massarak Sebagai Materi Pendidikan Keluarga Kristen Di Mamasa.” Didache: Journal of Christian Education 2, no. 1 (June 2021): 58–72. https://doi.org/10.46445/DJCE.V2I1.383.

Suharta, I Made, and Kristina Herawati. “Tinjauan Alkitabiah Terhadap Falsafah Jawa ”Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani”.” SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual 7, no. 1 (2020): 69–84. https://doi.org/10.47154/scripta.v7i1.61.

Sunarko, Andreas Sese. “Fungsi Keluarga Dalam Persepektif Alkitab Sebagai Basis Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK) 2, no. 1 (2021): 79–93. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.15.

Triposa, Reni, Yonatan Alex Arifianto, and Yudi Hendrilia. “Peran Guru PAK Sebagai Teladan Dalam Meningkatkan Kerohanian Dan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK) 2, no. 1 (2021): 109–26.

Usmany, J. “Spiritualitas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Teori Perkembangan Kepercayaan Fowler Dan Teori Perkembangan Moral Kohlberg: Penafsiran Perspektif Al ….” DIDAKTIKOS: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 2018.

Wewenkang, Destareni Belda Puspawuni, and M. Moordiningsih. “Studi Fenomenologi Konteks Budaya Jawa Dan Pengaruh Islam: Situasi Psikologis Keluarga Dalam Membangun Empati Pada Remaja.” Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi 1, no. 1 (2016): 1. https://doi.org/10.23917/indigenous.v1i1.3129.

Wulandari, Nisa A’rafiyah Tri. “Filosofi Jawa Nrimo Ditinjau Dari Sila Ketuhanan Yang Maha Esa.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 2, no. 2 (2017): 132–38. https://doi.org/10.17977/um019v2i22017p132.

Yatun, S. Y. “Situasi Psikologis Keluarga Dalam Mengembangkan Religiusitas Anak Pada Keluarga Jawa.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.

Yovinka Naftali, Clarista. “Peran Sutradara Mengarahkan Cast Anak-Anak Dalam Pembuatan Corporate Video Non-Profit Taman Baca Dan Budaya Cethik Geni.” Universitas Multimedia Nusantara, 2020.

Yuliyani, Eka. “Makna Tradisi ‘Selamatan Petik Pari’ Sebagai Wujud Nilai-Nilai Masyarakat Desa Petungsewu Kecamatan Wagir Kabupaten Malang.” Skripsi. Universitas Negeri Malang, 2010.

Zaluchu, Sonny Eli. “Strategi Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat 4, no. 1 (2020): 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167.

Downloads

Published

2021-11-21

Issue

Section

Articles